Social Icons

Pages

Monday 17 June 2013

Coretan Hati - Allah Menduga Diri Ini dan Aku Redha Dengan KehendakMu





Ya Allah..andai ada yang sekali tidak inginkanku utk hidup dikehidupannya..berilah aku sejuta kali lebih tidak inginkannya...takot tersalah susahkan orang yang tidak sepatutnya...bimbang andai terhutang budi dengan orang yang tidak sepatutnya...kenapa tak pernah terlintas untuk beri peluang pada yang lain, walupun dan meskipun keadaan mengizinkan...tetapkanlah hatiku pada yang sepatutnya...ameen
maafkanku Ya Allah, telahku minta jauhkanku dari segala yang membuatmu kecewa denganku, tapi aku hambaMu yang lemah, sekuat mana aku ingat padaMu dan cuba hari-hari menjadi terbaik buatMu, bila berkeadaan itu,tak terdaya aku..

jangan terlalu berubah, bimbang aku tak mampu mengejarmu

jangan terlalu ajarkanku tak bergantung dan tak mengharapkanmu dalam susah dan senang, bimbang buat aku keras yang aku tak perlukan sesiapa dalam hidupku


semasa bercinta sebelum nikah, ia ibarat masa yang Tuhan kurniakan atau fasa mengenal dan menguji pasangan kita sama ada seorang yang mampu menjadi isteri yang solehah dan bersama-sama menitikberatkan ajaran Islam untuk keluarga dan mendidik anak-anak dalam melalui fasa yang sebenar selepas berkahwin.

jangan rabun kerana cinta sekarang, supaya bahagia cinta di masa hadapan.

jangan berfikir bahagia sekarang, tapi fikir untuk bahagia berpanjangan.
it's not easy to make a decision..take a risk..every decision that we'll make it will be good or not good for us...

i hope i can be your light for you to see Allah in way of your life, bcoz i know if you see Allah, and you'll see me the best for your religion, for your life in this world n hereafter... Allah give you a second chance for you too think...never satisfied to have fun in the world..don't be late to realise everything good things in front of you now..not everyone's lucky to get a second chance..


Namun bukan mudah mencintai ALLAH. Apa lagi dicintai ALLAH. Saya tidak tahu nilai saya di sisi ALLAH namun berharap dan berusaha meraihnya.

 (Sebenarnya saya tahu….saya masih terlalu jauh dari peribadi mukmin yang dicintai ALLAH).

but i dare to say that i'll be the best for who Allah choose for me b'coz, i'll always try to be the best for my Allah, everyday

Saya tahu Perkahwinan akan benar-benar mengajar saya untuk lebih mengenal dan mendalami cinta ALLAH. Pernikahan adalah amanah yang berat...Medan ujian yang amat mencabar keimanan...Tanpa mengenal ALLAH, saya tidak akan mampu merasa gembira dan bersemangat dalam perjalanan menujuNYA...Sungguh hati manusia seperti saya, sering berbolak balik...for my own good, saya doakan hati ini ditetapkan dalam keimanan, tapi bila begini bukan bererti berharap diri ini baik umpama seorang ustaz ataupun seorang alim ulama, cukuplah Allah memandang saya sebagai hamba yang disayangiNYA...kerana itu saya pilih dan doa supaya Allah cepatkan jodoh saya...even, i do not know who's really my future but i leave everything in Allah's hands (walau memang jauh disudut hati berharap dengan siapa saya sekarang itulah yang jadi masa hadapan saya, tapi kita tak leh nak paksa orang ikut jalan kita,kan kan..) yes!!mungkin saya desperate, tapi desperate saya kerana Allah, kerana terlalu bimbang dan takut Allah tidak memandang saya di akhirat disebabkan hidup di dunia...


Pasang surut perasaan ini, hanya ALLAH yang tahu...Kesedihan dan senyuman ini, hanya ALLAH yang mengerti......ENGKAU yang menjadikan kami gembira dan berduka...Luruskan perasaan ini dan perasaan teman hidup yang kami kasihi..agar sentiasa dalam petunjuk ALLAH dan Rasul. Lindungi hati hamba-hambaMu ini dari dikuasai hasutan syaitan dan nafsu....Ya ALLAH sungguh tidak berhenti ENGKAU menguji hambaMU ini dengan ujian kesenangan dan kesusahan…Bantu diriku ya ALLAH untuk lulus dan terus istiqamah dan beriman...Sesungguhnya dunia adalah medan ujian untuk hambaMu ini..

Berlinangan air mata....Sesungguhnya niat dan pengakuan ini akan terus diuji dan diuji...!
Segala-galanya dari Mu Ya ALLAH...Cukupkanlah diriku dari meminta-minta kepada manusia...Bantu diriku agar tidak membebankan hati pasanganku saat ini dengan sesuatu di luar kemampuan dan keupayaannya...Balaslah kebaikan pasanganku saat ini dan insan-insan yang menjadi wasilah bantuanMu kepadaku Ya ALLAH...Banyak yang telah aku minta dari Mu..dan akan terus meminta, berikanlah aku redha akhirnya...
 ..andai kata tiada siapa-siapa Kau takdirkan untukku buatkanlah aku redha seikhlas hati tanpa merungut.
buatkanlah aku mengerti semuanya.

buatkanlah aku jadi pendiam...aku tahu aku berdendam.tapi aku bukan pendendam.

'REDHAKANLAH AKU DENGAN SEGALANYA'

bila aku berkorban bukannya aku minta dibalas dengan apa yang telah aku korbankan, tapi cukup hadiahkan aku rasa dengan rasa dihargai

buatkanlah penantianku bukan salah dan tidak sia-sia






  1. Usah mempersoal ketentuan Dia.
  2. Dia lebih mengetahui apa yang dirancang.
  3. Hebat mana cinta kita pada manusia, Dia mahukan cinta kita pada Dia.
  4. Makin terasa sakit itu, makin dekat kita denganNya.
  5. Dia berhak menyakiti kita andai itu kebaikan untuk kita.
  6. Dia berhak menyakiti kita andai itu ujian dariNya buat kita.
  7. Jatuhnya cinta kita apa telah jatuh kerana Dia?
  8. Dia membawa kita menyintaiNya dahulu sebelum menyintai yang lain.
  9. Cintailah yang lain kerana Dia.
  10. Sabar itu suatu rasa yang unik dan ada pada tiap2 hambaNya.
Jika kita tetap merasakan tidak berdosa jatuh cinta pada yang lain selain Dia dahulu, indah ujian itu menjadi semakin indah, makin dekat Dia membawa kita. Makin rasa sakit itu... makin berubah rasa kita.
Jika terpisah, yakinlah janji ALLAH, ada kemudahan setelah kesulitan...Bersangka baiklah, selautan rahmat dan nikmat akan mengganti musibah yang dilalui..
ameen.

0 comments:

Post a Comment